A későmodernség költészete
A modern líra |
Szempontok |
A későmodern líra |
Lemond az átfogó világértelmezésről, még hisz a világ ésszerű vagy intuitív megismerhetőségében. |
Fejlődés –és egészelvűség |
A fejlődésbe vetett hit megrendül. A világról alkotott egységes kép és ítéletalkotás hiteltelenné válik. Különböző, egyenrangú világmagyarázatok élnek egymás mellett. |
Vallja, hogy a különleges személyiség még képes az önmegvalósításra. A versben megszólaló lírai én áttételesen: szimbolikus költői képekben, egyéni mitológiákban vagy felvett szerepekben válik megragadhatóvá. |
A személyiség szerepe |
Az újkori személyiség kiemelt szerepe megkérdőjeleződik. A versekben a lírai én helyzete gyakran nem körvonalazódik. Az én a világgal való konfliktussorozatban tűnik fel, vagy a kozmikus magány állapotában nyilvánul meg, illetve akár teljesen el is tűnik a versből. |
Még nem rendelkezik a személyiség felbomló egységének tapasztalatával. |
A személyiség egysége |
Megbomlik, többszólamú versbeszéd, gyakori az önmegszólítás, a dialogizáló lírai hang. |
Kettős irányú, egyrészt a hagyományos formák iránti érdeklődés, másrészt a hagyományok formák széttörésének, felbontásának igénye jellemzi. |
A hagyományhoz való viszony |
A mű megformálásában megnő az irodalmi-nyelvi hagyományba ágyazottság szerepe. A megértés és az önmegértés a múlttal folytatott párbeszédben jön létre. |
A költők hisznek a nyelvben, az én és a dolgok nyelv általi megragadhatóságában, illetve megnevezhetőségében. |
A nyelvhez való viszony |
Megerősödik a kiszolgáltatottság érzete a nyelvvel szemben. Az én és a dolgok megnevezhetősége, megragadhatósága és kifejezhetősége kérdésessé válik. |
A költői szerep helyett egyre fontosabb a vers megalkotottsága, a művészet önelvűsége. |
Költői szerep |
A költői szerepbe vetett bizalom helyett a műben való hit még erőteljesebben válik a költészet értékképzetévé. |
Megkérdőjeleződik a vers ábrázoló szerepe, visszaszorul a leíró jelleg, egyre kevésbé lehetséges a valóságra vonatkoztatás. |
A valósághoz való viszony |
Csökken vagy eltűnik a versből a valóságra utalás, felerősödik az öntörvényűség és a gondolatiság. |
Legjellemzőbb és legáltalánosabb sajátossága a szimbolikus versnyelv. Mondatszerkezet fellazulása. |
Nyelvhasználat |
Látszólag egyszerűbb, fogalmibb. A szövegszerűség, a mondatszerkezet és a poétikai viszonyok válnak hangsúlyossá. |
Jellemzője a szecessziós dekorativitás, a látomásszerű képalkotás és az érzékszervi észleléshez kapcsolódó szinesztézia. |
Képalkotás |
Megnő a töredékesség, a mozaikosság, a kihagyás és az elhallgatás (csend) szerepe (nyelvileg).
Az avantgárd képalkotásának eredményeit is továbbalakítja. Megkérdőjeleződik az emberközpontúság, jellemző a kozmikus térképzetek és a tárgyak iránti vonzódás.
|
A jelentés megteremtésében, a szimbolikus összefüggések kibontásában aktív olvasói közreműködést igényel. |
Befogadás/jelentésteremtés |
Nyitott és szubjektív, a befogadó világától, műveltségétől függő személyes olvasatok megteremtését teszi lehetővé. |
- Ezra Pound (1885-1972) - A jócimbora balladája (am.)
- Gottfried Benn (1886-1956) – Kék óra (német)
- Thomas Stearns Eliot (1888-1965) – A háromkirályok utazása (am.)
- Paul Celan (1920-1970) – Halálfúga (német)
- Federico García Lorca (1898-1936) – Versek könyve, Dalok, Cigány románcok (sp.)