A modern és későmodern széppróza
A XIX. századi regény |
Szempontok |
A klasszikus modern és a későmodern regény |
A világot közvetlenül megragadhatónak tartja, a maga teljességében kívánja ábrázolni. A realista regény poétikája szerint például a regény „vándorló tükör”. |
Regényvilág |
Elutasítja a világ teljességében való megjelenítésének, közvetlen megragadhatóságának lehetőségét. Lemond a valóságábrázolás igényéről, a mű egyre inkább szövegvilágként létezik. |
A tér – legyen az valószerű vagy fiktív – meghatározóan a cselekmény színtere. |
Tér |
A külső terek metaforikus jelentéssel bírnak, és meghatározóan a belső tér, a tudatműködés mint az emlékezés, értelmezés, tapasztalás tere. |
A regényvilág történései időben jelöltek, a külső (objektív) idő szerint mérhetőek és érzékelhetőek. Elbeszéléstechnikai szempontból meghatározó a folyamatos (lineáris) történetmondás, esetleg az in medias res és a visszatekintés (retrospekció). |
Idő |
Mint téma központi szerepet kap az idő belső, tudattól függő érzékelése. Mint elbeszéléstechnikai kérdés fontossá válik az idő megjelenítésének problémája, az idősémák felbontása, az idősíkok egyidejű jelenléte, illetve a töredékes, kihagyásos időszerkezet. |
Az elbeszélő jellemzően mindent tud hőseiről, uralja a regényvilágot, megszólítja az olvasót. Nézőpontja meghatározó, többnyire egyfajta igazságot juttat érvényre. |
Elbeszélői szerepkör |
Lefokozódik, mindenhatósága megszűnik. A regényvilág egyik alkotóelemeként nézőpontja nem közvetít egyetlen igazságot. |
Nem jellemző. |
Önreflexivitás |
A széppróza intellektualizálódik, közelít az esszéhez, a műalkotásjelleget hangsúlyozandó gyakori magának az elbeszélés műveletének (regényírás) a megjelenítése. |
Meghatározóan metonimikus. |
Elbeszélésmód |
A metonimikus mellett vagy helyett megjelenik a metaforikus elbeszélésmód. |
Többnyire az elbeszélő nézőpontja az uralkodó. |
Nézőpont |
A szereplők magánbeszédében, monológjaiban megjelenő belső nézőpontnak kitüntetett szerepe van. Jellemzően több nézőpont érvényesül, és gyakori a nézőpontváltás. |
Természethű személyiségek, egyénített vagy tipikus tulajdonságokkal rendelkező hús-vér jellemek. |
Jellemek |
Kevésbé életszerű alakok, lét –és tudatproblémákat megjelenítő, gyakran allegorikus figurák (képmások). |
Általában zárt, a zárlatok elvarrják a cselekményszálakat. |
Szerkezet |
Nyitottabb, a zárlatok nem varrnak el minden cselekményszálat. |
Nagyjából egységes, „közös érzék” mentén lehetséges. |
Befogadás/jelentésteremtés |
Az olvasóra nagyobb szerep hárul, a jelentésteremtés a művel folytatott intenzív párbeszéd eredménye. Megjelenik az olvasat részlegességének és viszonylagosságának tapasztalata. |
- Marcel Proust (1871-1922) – Az eltűnt idő nyomában (hét részes regényciklus) (fr.)
hatás: Balzac, Zola
szereplők: Swann, Combray, Guermantes
- Thomas Mann (1875-1955) – Tonio Kröger (német)
- Hermann Hesse (1877-1962) – Narziss és Goldmund (német)
- James Joyce (1882-1941) – Ulysses (angol) főszereplő Stephen Dedalus
- tudatáram: a modern regény egyik elbeszéléstechnikai jellemzője, az elbeszélői vagy a szereplői szólam kizárólagos jelenléte a tudat gondolati-lelki természetű folyamatainak részletes és megszakítás nélküli közlésével. Ennek a belső nézőpontú szólamnak a megjelenési formája a belső monológ.
- Virginia Woolf (1882-1941) – A világítótorony
- Franz Kafka (1883-1924) – Az átváltozás (német)
A törvény kapujában
- Mihail Afanaszjevics Bulgakov (1891-1940) – A mester és margarita (orosz)
főszereplő Woland, Sátán, Jeusa Ha-Nocri
- Albert Camus (1913-1960) – Az irodalmi egzisztencializmus és az abszurd (fr.)
Sziszüphosz mítosza
- Bohumil Hrabal (1914-1997) – Táncórák idősebbeknek és haladóknak (cseh)
- Gabriel García Márquez (1928-) – Száz év magány