A Nyugat (1908-1941)
A Nyugat
- szimbolikusan: a modernség áttörése a magyar irodalomba
- első szám: 1908. január 1. (de már 1907 karácsonykor megjelent)
- címlap: Beck Ö. Fülöp – Mikes-plakett (folyóirat emblémája)
- főszerkesztő: 1929-ig Ignotus (Veigelsberg Hugó) folyóirat bejelentkező cikkének szerzője
- szerkesztői: Fenyő Miksa, Osvát Ernő
- pénzügyi támogató: Hatvany Lajos
- műbíráló: Schöpflin Aladár
- szerkesztői mindenes: Gellért Oszkár
- cím: tájékozódási irányt jelez à minta: nyugati (francia, angol, német) esztétizáló modernség + célja e művészi törekvések hazai megismertetése
- filozófia: Nietzsche, Bergson, Freud (népszerűsítette Ferenczi Sándor 1912-től publikációiban)
- 1. az irodalom függetlenségének védelme (Ambrus Zoltán)
- 2. az európai tájékozódású nemzetszemlélet (Ady)
- 3. tehetség feltétel nélküli felkarolása (Osvát)
- legfontosabb feladat: kortárs magyar irodalom művészileg legigényesebb alkotóinak összefogása
- mértékadó: Ady költészete (kritikusok szerint)
- esztétikailag, eszmeileg nem egységes à sokféleség
- belső irányok: konzervatív népnemzeti hang kizárása, avantgárd ízlésvilágától távol maradva
- XX. sz. első felének meghatározó jelentőségű folyóirata
- versek, novellák, ciklel
- szemlerovata: Figyelő, naprakész kritikák az irodalmi élet legfontosabb eseményeiről
- első munkatársai: Ady, Babits, Kosztolányi, Juhász Gyula, Tóth Árpád, Móricz Zsigmond, Krúdy Gyula, Karinthy, Füst Milán + mások
- benne való megjelenés = mindenkori rang
- „örökösei”: Illyés Gyula – Magyar Csillag (1941-44) à Nemes Nagy Ágnes, Pilinszky, Mészöly Miklós
- Osvát halála à arculat meghatározása Babits által
- szerkesztők: 1929-33 Móricz, 1933-tól Gellért Oszkár
- Babits halála à 1941, Nyugat megszűnik (lapengedély Babitsnak szólt)
A Holnap antológia
- irodalmi társaság, 1908, Nagyvárad
- A Holnap antológia két kötete 1908, 1909
- első kötet: Ady, Babits, Balázs Béla, Juhász Gyula versei
- a Nyugat képviselte ízlés és szemléletforma megszólaltatása
- „hadüzenet” a konzervatív irodalmi fórumoknak à heves támadás
- fontos szerep a klasszikus modernség hazai áttörésében
Kávéházi kultúra
- piacgazdaság, kereskedő-iparos rétegek fejlődése à városi-nagyvárosi polgári kultúra kialakulása
- polgári kultúra jelentős helyei: kávéházak (alkalom a találkozásra)
- sok folyóirat: állandó asztal fenntartása Budapesten
- pl. Japán (Szinyei Merse Pál, Ripll-Rónai József festő), Bristol (Nyugat), New York (legnagyobb hírlapgyűjtemény), EMKÉ (kölcsönkönyvtár is)
- első világháború után: Centrál (Nyugat), keddenként Nyugat-zsúr, szerdánként írónők összejövetelei
- művekben is megjelent: Krúdy Gyula – Mese a varrógépről
Kosztolányi Dezső – Esti Kornél (5. fejezet)
Szabó Lőrinc – Tücsökzene
Karinthy Frigyes – Mint vélgaban
- Török Sophie naplója: Babits a Centrálban kérte meg a kezét, Kosztolányi és Szabó Lőrinc „fürkésző tekintetétől kísérve”
- Karinthy gyakran írt ott à Székely Júlia (Bartók tanítványa): „Karinthy úr, kérem, jöttem rajongani” köszönéssel lépett be
- József Attila és Nagy Lajos barátságának helyszíne: Japán (gyakran sakkoztak)
- társasági fórum és bemutatkozási lehetőség kezdő és elismert szerzőknek egyaránt
Építészet
- historizáló eklektika: Nyugati és Keleti pályaudvar felépülése
Nagykörút kialakulása
budai várpalota újjáépülése
Országház – Steindl Imre tervei alapján
Halászbástya – Schulek Frigyes
Operaház – Ybl Miklós
- szecesszió: Zeneakadémia, Gresham-palota
Iparművészeti Múzeum, Postatakarék-pénztár – Lechner Ödön
kecskeméti Cifrapalota – Márkus Géza
marosvásárhelyi Kultúrpalota – Komor Marcell, Jakab Dezső
Modern festészet
- Szinyei Merse Pál – Majális (első jelentős impr. festmény)
- impresszionizmus: Hollósy Simon, Ferenczy Károly, Iványi-Grünwald Béla, Réti István, Thorma János, Rippl-Rónai József
- szecesszió: Róth Miksa – ólomüvegek
- szimbolizmus: Gulácsy Lajos, Csontváry Kosztka Tivadar
Színház
- 1904: Thália Társaság
- Ibsen, Hauptmann, Gorkij, Strindberg művei a színen
Zene
- Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára, A fából faragott királyfi, A csodálatos mandarin
- Kodály Zoltán, értekezés a magyar népdalról