A romantika irodalmának történelmi, szellemi, művészeti környezete
- elnevezése: (fr. román ’regény’) mn. romanesque XVII. sz. kalandos, regényes történetek
(angol romance ’lovagregény’) mn. romantic festői táj, regényes jellem
- történelmi környezete: polgári átalakulás Európában, liberalizmus, individualizmus, forradalmak, függetlenségi mozgalmak à társadalmi és ipari forradalom
- jellemzői: egyéniségkultusz
személyesség
történetiség
természetkultusz
szabadságeszmény
elvágyódás, egzotikum iránti fogékonyság
eredetiség elve, poétikai kánonok leértékelődése
vallomásosság
műnemek, műfajok, művészeti ágak keveredése
nyelvprobléma
allegória, szimbólum, irónia, humor
szándékolt töredékesség
mítoszok szubjektivitása, magánmitológiák
- társművészetek: Goya, Chopin, Wagner, Liszt Ferenc, Schumann, Verdi, Schubert
A német romantika
Hölderlin – Hüperion sorsdala, Az élet fele útján
Novalis – Heinrich von Ofterdingen
Eta Hoffmann – Az arany virágcserép
Az angol és amerikai romantika
William Wordsworth – Táncoló tűzliliomok
Coleridge – Kubla kán
Byron – Childe Harold búcsúja
Schelley – Óda a nyugati szélhez
John Keats – Óda egy görög vázához
Emily Bronte – Üvöltő szelek
Edgar Allan Poe – A holló
A francia romantika
Lamartine – A tó
Victor Hugo – Az alvó boáz, Kilencvenhárom
A Közép- és Kelet-Európai romantika
Adam Mickiewicz – Míg én itt…
Juliusz Slowacki – Végrendelet
Puskin – Jevgenyij Anyegin