Örkény István (1912-1979)

2013.02.02 10:05

 

 

Helye a kánonban

- közép-eu. groteszk csak pályája kései szakaszában jelentkezik

- erkölcsi meggyőződés a művekben (kül. kortárs abszurdoktól)

- drámaíróként is jelentős, nemzetközileg is elismert alkotó (színpadi nyelv megújulása)

- legértékesebb: „egyperces novellák”

 

Az indulástól a beérkezésig

- 1966: Jeruzsálem hercegnője (Egyperces novellák első ciklusa, Macskajáték)

- dolgok, jelenségek lényegének jelzésszerű megragadása, történet példázatszerű sűrítése

- 1967: Nászutasok a légypapíron (benne: Tóték kisregény-változata)

- 1968: Egyperces novellák

 

Az egypercesek

- rövid történetek, groteszk-ironizáló, lefokozó (redukciós) elbeszéléstechnika (előzmény: Kafka, városi folklór, pesti vicc)

- példázatosság, példázat paródia

- ellentétes minőségek: szövegek belső feszültsége (pl. ráció-irracionalizmus, érzelmesség-józanság)

- ellentétes pólusok paradox együttállása: jellegzetes örkényi világszemlélet és írásmód (groteszk)

- mindhárom műnem jellegzetességei valamelyikben

- cél: anekdotikus elemek kihagyása, példázatszerűség érvényre juttatása (de van anekdotikus alapú egyperces is)


 

Drámái

- 60-as évek második felétől

- 1967: Tóték (abszurd színház első magyar jelentkezése)

- 1971: Macskajáték (komédia, öregedés tragikomikus értékszerkezete)

- 1969: Pisti a vérzivatarban (főszereplő négy énre bomlik à értelmezhetetlen a logika mentén)

- 1989: Forgatókönyv (koncepciós per természetrajza)