Pilinszky János (1921-1981)
Indulása
- első versei: 1938-tól Ezüstkor, Magyar Csillag, Válasz, Vigilia folyóiratokban
- egzisztencialista filozófia hatása (Karl Jaspers, Martin Heidegger)
- hatás: kései József Attila, Babits (de: világ széttöredezettsége mellett a versben megteremthető egész kezdettől fogva hiányzik)
- háború rettenete és borzalma, emberi szenvedés tapasztalata
- 1946: Trapéz és korlát (kész poétikai formák, létköltészeti tematika)
- feszültség, tiszta jambikus forma, verssorok lezártsága
- 1946-48: Újhold c. folyóirat társszerkesztője Lengyel Balázzsal (irodalom társadalomformáló szerepének elvetése)
A pálya csúcsa, líraszemléleti fordulat
- 1959: Harmadnapon (modern magyar versnyelv normáit alapjaiban átalakítja)
- a korszakban művei gyakorlatilag nem juthattak nyilvánossághoz
- költészete bonyolultabb, lírai én helyzete összetettebb, ellentmondásos szembenállások között
- mondatszerkesztés fontos szerepe: hosszan kanyargó, összetett szerkesztésű mondatok
- világrend: embernek nincs kitüntetett szerepe à lírai én személyes jelenléte tárgyiasul, közlésmód személytelen, de E/1
- erőteljes hatás a későmodern költőnemzedékekre is
- 1964: Rekviem (publicisztikai és prózapoétikai írások is)
- 60-as években: Simone Weil filozófiájával megismerkedik (sok tekintetben rokon világlátás)
A csend esztétikája
- 60-as évek végén: elhallgatás veszélye fenyeget
- alkotásmód lényege: szemlélődés à elmélkedés, némaság több, mint a megszólalás
- szó nem tud pontos megfelelője lenni a kifejezendő gondolatnak
- esztétika alapelve: csönd, ars poeticája: meditáció
A záró pályaszakasz
- 70-es évektől kezdődően
- 1970: Nagyvárosi ikonok
- 1972: Szálkák
- 1974: Végkifejlet
- versek száma megnő, jambikus verselés fellazul, beszédmód az élőbeszédhez kötött
- rímtelenség, verssorok lezártságának fellazítása
- igyekszik eljutni a teljes alázat állapotába (dolgok tudomásul vétele)
- 1982: Szög és olaj (posztomusz kötet) - prózai írások
- 1984: A mélypont ünnepélye – cikkek, tanulmányok, színművek
- 1975: Tér és forma – Schaár Erzsébet szoborillusztrációjával
- 1976: Kráter – összegyűjtött versek, új költemények gyűjteménye
Versei
- Halak a hálóban (1942, 1946)
- Harbach 1944 (1946)
- Senkiföldjén (1948)
- Apokrif (1954)
- Négysoros (1956)
- Harmadnapon (1958)
- Címerem (1971)
- Kárhozat (1973)
- Sztavrogin elköszön (1973-74) – Dosztojevszkij tehetséges, de aljas regényhőse az Ördögök című műből. Tudatosan választja a rosszat, végül öngyilkos lesz.
- Kapcsolat (1974-75)
- Egy lírikus naplójából