Radnóti Miklós (1909-1944)
1. Élete
- szül. 1909, Budapest, ed. neve Glatter, Radnóti apai szülőhely alapján
- születése édesanyja és ikertestvére életébe került
- 1935: <3 Gyarmati Fanni
- 1940: munkaszolgálat
- 1941: megkeresztelkedett
- 1943: újabb munkaszolgálat
- 1944: utolsó munkaszolgálat à Bor melletti Lager Heidenau
- 1944. szept. 17: menekülő fasiszták erőltetett menete à nov. 9. Győr mellett agyonlőtték
- 1946-ban: előkerül a „bori notesz” utolsó verseivel
2. Pályaképe
Korai költészete
- első versei: Kortárs c. folyóiratban és a Jóság c. antológiában (20-as évek fiatal költőnemzedéke által szerkesztett)
- 1930: Pogány köszöntő (első verseskötet)
- 1931: Újmódi pásztorok éneke
- 1933: Lábadozó szél
- újklasszicista verseszmény és avantgárd hatás
- antikizáló idill, bukolikus motívumvilág, erotika, szerepjáték, ódai és elégikus jelleg
- expresszionisztikus versnyelv, kötetlen ritmus, rímtelenség
- fel-feltűnnek későbbi költészetében jellemző keresztény motívumok is
- bukolikájával rokon: Illyés Gyula realisztikus parasztképe, Szabó Lőrinc dunántúli idilljei
- nyelvhasználata rokon: Kassák Lajos
- költészet társadalmi szerepe
- Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiumának tagja (egyetemi hallgatók, baloldali elkötelezettség, falukutatás, előadói estek)
Létfenyegetettség és költői magatartás
- 30-as évek közepe: megismerkedik a primitív művészet avantgárd kultuszával (Kassák)
- afrikai népköltészet tanulmányozása francia fordításban
- 1935: Újhold c. kötet
- új téma: elkomorult történelmi horizont érzékelése, fenyegetettség tudata és lehetséges magatartásformák keresése (Mint a bika, Kortárd útlevelére)
- 1936: Járkálj csak, halálraítélt! (a Nyugat gondozásában) – kötött formák, klasszikus műfajok (elégia, himnusz, dal), rímes, jambikus képletek és keresztény motívumok à erőteljes elmozdulás az újklasszicista poétika felé
- halálközelség, sorsvállalás motívuma
Újklasszicista poétika, eklogák
- 1938: Meredek út
- 1946: Tajtékos ég (posztomusz kötet) – pl. Tétova óda, nem tudhatom…, Sem emlék, sem varázslat, Levél a hitveshez, A la recherche…, Erőltetett menet, Razglednicák
- újklasszicizmusa kiteljesedik: formafegyelem, arányosság, antik hagyományok átsajátítása
- vergiliusi ekloga műfajimitációk (Meredek útban először)
- 1938: Első ecloga (Vergilius IX. eclogájának fordítása után)
- Tajtékos égben: Száll a tavasz… (előhang) + hét további ecloga
- utolsó ekloga: 1944
- Hatodik ecloga szövege bizonytalan: Töredék (Oly korban éltem én…)? Elkallódott?
- Radnótinak az ekloga: latin szövegekre való rájátszás inkább, mint új szöveg megalkotása
- hatás: Babits – Jónás könyve (teremtés az átírásnak alárendeltje)
- néhány kései vers: Kosztolányi, József Attila hatás pl. Ritkás erdő alatt
A műfordító
- Apollinaire verseiből válogatott fordítás, Vas Istvánnal közösen (1940)
- 1942: La Fontaine állatmeséi
- 1941: Orpheus nyomában, válogatott versfordítások
- prózai írások: Ikrek hava (Napló a gyermekkorról) és Napló (1940)
3. Versei
- Mint a bika 1933
- Járkálj csak, halálraítélt! 1936
- Eclogák
- Tétova óda 1943
- Álomi táj 1943
- Gyökér (Lager Heidenau, Zagubica fölött a hegyekben, 1944. aug. 8.)
- Á la recherche (utalás: Proust Az eltűnt idő nyomában) Lager Heidenau, 1944
- Erőltetett menet (Bor, 1944)
- Razglednicák 1944